Wołga z lotu ptaka – przewodnik po rosyjskich liniach lotniczych
W 2019 roku rosyjskie linie lotnicze przewiozły 128 milionów pasażerów. LOT, który jest jedyną polską linią lotniczą przewiózł w tym samym okresie 10 milionów pasażerów. To ponad dwanaście razy mniej niż rosyjskie linie lotnicze. A Rosjan jest niespełna cztery razy więcej niż Polaków. Statystycznie, Rosjanie latają samolotami cztery razy częściej niż Polacy. Wymarzona wycieczka do Rosji może być prostsza niż się wydaje.
Za horyzontem
Przeloty wewnętrzne to część rosyjskiej rzeczywistości, której zagraniczni turyści wybierający się na wycieczkę do Rosji jeszcze nie odkryli. A szkoda, bo dużo na tym tracą. Bezpośrednim przelotem z Warszawy można się dostać w zasadzie tylko do Moskwy. A stolica Rosji to jedno z najdroższych i największych miast na świecie. Stolicę oczywiście warto zobaczyć. Nie warto jednak jej kosztem ignorować pozostałych siedemnastu milionów kilometrów kwadratowych kraju. Rosyjskie linie lotnicze latają do każdego większego miasta w Rosji. Wiele połączeń jest dofinansowywane przez państwo, które utrzymuje komunikację stolicy z prowincją. Podróż rosyjskimi liniami najlepiej rozpocząć w Moskwie lub w Kaliningradzie, położonym 40 km od granicy z Polską.
Standard obsługi
Z perspektywy biura podróży widzimy jak zmienia się podejście do latania rosyjskimi liniami. Jeszcze kilka lat temu, przy okazji wypraw do Azji Środkowej czy na Kaukaz, jak echo powtarzał się zwrot „tylko nie Aeroflotem”. Przyczyną takiego podejścia był strach i obawa przed niskim standardem obsługi. Strach z czasem ustąpił, a standard usług oferowanych przez największych rosyjskich przewoźników przewyższył standard wielu zachodnich linii, zmuszonych do konkurencji z tak zwanymi tanimi liniami lotniczymi. Na przykład, w Rosji dużo częściej niż w naszej części Europy możemy liczyć na posiłek wliczony w cenę biletu, a podróży nie towarzyszą niekończące się reklamy bezcłowych sklepów sprzedających perfumy i zegarki. To, z czym można się zetknąć, to specyficzna szorstkość obsługi, której zdarza się traktować pasażerów raczej jak petentów w urzędzie lub uczniów w szkole. Szorstkość tę można jednak potraktować jak część zwiedzania. Najprawdopodobniej okazałaby się ona nieznośna, ale mało kto ma okazję spędzić w Rosji więcej czasu niż kilkanaście dni.
Flota rosyjskich przewoźników
Rosja od dziesiątek lat produkuje swoje samoloty. Większość z nich wykorzystywana jest jednak wyłącznie przez armię. Rosyjskie samoloty cywilne, z nielicznymi wyjątkami, sprawują się nie najlepiej. Nie ma jednak obawy – kilkanaście największych firm, których usługi jesteśmy gotowi Państwu zaproponować, używa niemal wyłącznie takich samych samolotów jak linie europejskie i amerykańskie.
Boeingi i Airbusy
Najpopularniejsze są Boeingi. Z dziesięciu linii będących członkami Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych, tylko dwie nie mają ich w swojej flocie. Spośród Boeingów najpopularniejszy jest model 737. Ma go wszystkie osiem linii lotniczych wykorzystujących samoloty tego producenta. Jest to najpopularniejszy na świecie samolot wąskokadłubowy, wykorzystywany do przelotów na średnich dystansach. Różne wersje tego samolotu stanowią bazę floty wielu europejskich linii lotniczych, między innymi polskiego LOTu. Obok Boeingów, najpopularniejsze są Airbusy. Oprócz tego natknąć się można na kanadyjskie Bombardiery i pojedyncze egzemplarze brazylijskich Embraerów i włosko-francuskich ATR.
Rosyjskie samoloty
Jedynym rosyjskim samolotem na szeroką skalę wykorzystywanych przez dużych przewoźników jest Suchoj Superjet. Eksploatuje go wyłącznie Aeroflot. Leciała nim ogromna część odwiedzających Rosję turystów, ale mało kto z Państwa to zauważył bo przelot Suchojem nie różni się od przelotu innymi samolotami. Mniejsze linie korzystają wyłącznie z samolotów producentów ze Stanów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Kanady.
Dokąd lecieć?
Na rosyjskim rynku działa kilkadziesiąt linii lotniczych. Większość z nich ma zasięg regionalny. Naszym zdaniem tylko kilkanaście z nich może spełnić Państwa oczekiwania. Z usług tych kilkunastu linii można skorzystać rozpoczynając wycieczkę w Kaliningradzie lub przesiadając się w Moskwie przy podróży w dalsze zakątki Rosji. Polecamy tu szczególnie zakamarki europejskiej części Rosji. Żeby poznać bogactwo rosyjskiej kultury i przyrody nie trzeba spędzać wielu godzin w samolocie. Wycieczka do Rosji nie musi być bardzo długa. Można wybrać się na przykład na Wyspy Sołowieckie. Są one nie mniej dzikie niż Bajkał, a nie bardziej odległe niż południowe Włochy. Wyspy Sołowieckie leżą dużo bliżej niż Hiszpania.
Odpocząć odrywając się od codzienności
Po co lecieć do modnego hotelu na drugim końcu Europy, kiedy dużo bliżej mamy niesamowite, nieodkryte skarby? Ruszając po te skarby o wiele lepiej zrozumiemy otaczającą nas rzeczywistość i odpoczniemy od codziennego zgiełku. Kto raz przybije do brzegu wyspy na której znajdzie tylko ciszę, dziką przyrodę i mały prawosławny klasztor, nie będzie tracił więcej czasu na nieudane próby odpoczynku w zatłoczonych kurortach. Wielu osobom Rosja wydaje się niedostępna i odległa, ale większość z tych barier i odległości jest tylko w naszych głowach. Te bariery, które faktycznie napotykają podróżujący po Rosji turyści, mogą Państwo zostawić nam. A nawet tych barier jest coraz mniej – na przykład od 2021 roku do Rosji można wjechać wypełniając prosty formularz wizy elektronicznej.